Aquí teniu el document que vàrem consensuar el dia 5 de novembre. Aquest document vol ser un marc conceptual a n’aquest nou paradigme de la cultura. Aquest document està obert a comentaris i suggeriments.
Aquí podeu veure el document en format PDF
- La cultura és un dret i com a tal, l’accés a la cultura ha de ser públic.
- La cultura ha de ser participativa: ha de prendre el carrer.
- La cultura ens converteix en éssers sensibles, crítics, solidaris i capaços de cercar la felicitat.
- La cultura és responsabilitat de tothom. És necessari prestigiar el valor de la cultura.
- Els beneficis que atorga la cultura no són visibles a curt termini. Hem de reinventar els indicadors de beneficis culturals: valors humanistes, criteris de rendibilitat social…
- La cultura és quelcom viu, va lligada i identifica al poble al que pertany.
- El públic no és només un receptor de la cultura, també la interpreta i fins i tot la crea. En aquest sentit creim en el paper de productor i consumidor (Prosumer).
- S’han de crear dinàmiques amb les que el públic s’impliqui en la programació, en la creació, en la prescripció, en el finançament… juntament amb l’administració, els gestors i també amb els creadors.
- Cal transformar l’administració:
- Cal planificar actuacions d’acord amb els agents cultural (creadors, els gestors i el públic) de forma coordinada, horitzontal i participativa.
- Aquesta planificació necessita terminis de temps més llargs que els períodes legislatius.
- L’administració pública ha de comptar amb persones preparades i formades.
- La presa de decisions ha de ser participativa, transparent i accessible. Necessitam horitzontalitat: l’administració ha de treballar de manera col·laborativa amb la ciutadania.
- L’administració ha de continuar invertint en cultura i difondre-la. Ha de ser arriscada i col·laborar en el suport a la creativitat, innovació i investigació.
- Optimitzar infraestructures públiques i promoure la seva accessibilitat i ús col·lectiu.
- Cal transformar el sector cultural:
- Cercar finançaments alternatius, no subordinats a l’administració.
- El sector cultural és molt divers, encara que les problemàtiques no ho són, per això cal actuar conjuntament.
- El sector ha de saber comunicar els valors culturals que genera. Els mitjans de comunicació han de tenir un paper fonamental.
- S’ha de fer autocrítica dins el sector.
- Cal pensar nous models de finançament:
- S’ha d’implicar al públic al finançament cultural.
- Revisar la llei de patrocini i mecenatge.
- Entenem l’educació com a educació expandida:
- Treballar l’educació des de la cultura, canviant el sistema.
- Treballar la cultura des de l’educació. Ha de donar eines al públic pel gaudi, la creació i comprensió del fet cultural.
- Aprofitar el treball en xarxa:
- Emprar la xarxa 2.0 com espai de relació i interacció entre els agents culturals.
- Crear xarxes de col·laboració entre els agents culturals
- Negar el valor de la cultura seria com negar-nos a nosaltres mateixos.
Retroenllaç: És moment d’actuar | Plataforma X Cultura